Top executive interview

Ulrich Schmidt-Hansen

Kommunaldirektør, Gladsaxe Kommune
’Strategirealisering er forandring, der kræver kontinuerlige og gode samtaler i hele organisationen og med omverdenen’

Strategien i en kommune skal have kant, så man som politiker kan se sine budskaber ind i det og dermed får styrket det brede politiske ejerskab. Og så skal strategien kunne realiseres, så det ikke bare er ord.


Strategier skal flytte noget i borgernes verden

Hvad er strategi for dig?

Her i Gladsaxe Kommune er der en tradition for, at det afgående byråd laver et udkast til en ny version af den samlede strategi for kommunen – Gladsaxestrategien - og giver det udkast videre til det nye byråd. Det nye byråd drøfter derefter udkastet til den nye Gladsaxestrategi, justerer strategien i forhold til deres politiske ønsker og drømme og vedtager derefter den nye Gladsaxestrategi, som sætter retning for de næste fire år i Gladsaxe. Strategi betyder derfor både retning og en vis grad af kontinuitet for mig. Der kommer naturligvis nye temaer til, men vi bygger videre på samme stærke fundament. Fundamentet er kommunens overordnede vision og ambitionen om social bæredygtighed, klimamæssig bæredygtighed og økonomisk bæredygtighed.

Den stærke ambition om bæredygtighed i bred forstand, som flere byråd nu har videreført over mange år, betyder, at vi kan arbejde med det lange seje træk. Politikerne ønsker en by, hvor borgere med forskellig etnisk, social og uddannelsesmæssig baggrund mødes i fællesskaber, og hvor vi understøtter at man lever et godt liv til glæde for den enkelte og til gavn for samfundet. Det har givet os mulighed for at arbejde i samme retning i mange år, for både vi og vores politikere ved godt, at det tager lang tid at skabe forandringer.  

Strategien i en kommune skal have kant, så man som politiker kan se sine budskaber ind i det og dermed får styrket det brede politiske ejerskab. Og så skal strategien kunne realiseres, så det ikke bare er ord. Strategien skal indeholde noget, der flytter noget i borgernes verden.

Hvad er den største udfordring i jeres strategirealisering?

Det kan være svært at følge op på effektmål – særligt når ambitionerne er store og komplekse. Der er mange faktorer, som spiller ind. Det er komplekst og udfordrende at måle på, om det præcis er vores indsatser, der giver de ønskede effekter. Samtidig møder vi også nye udfordringer, som kalder på nye løsninger. Øgede forventninger fra borgerne, mangel på arbejdskraft og meget andet. Vi ved godt, at vi er nødt til at finde nye måder at arbejde på som kommune. Det prøver vi at indarbejde i strategien, så vi har en fælles retning som organisation. Det kræver fx at vi bliver tyderligere på dilemmaer og udfordringer. Kommunen kan ikke løse alt. Det skal også være tydeligt i vores strategi.

De svære dilemmaer skal skrives frem i strategien. Vi vil gerne sætte mere fokus på de udfordringer og dilemmaer, som borgerne er optagede af. Vi vil gerne have politikerne og borgerne i dialog med hinanden og os om de svære spørgsmål.

I fremtiden vil kommunens rolle ændre sig, og der vil blive stillet nye krav til borgerne og aktørerne omkring kommunen. Samfundskontrakten skal drøftes, og vi kan godt tale højt om de ting, som vi ikke altid lykkes med, eller som tager lang tid.

Det er også en udfordring at få borgerne endnu tættere på os i dialoger om strategien. Vi overvejer nu, hvordan vi kan få borgerne mere bredt repræsenteret. Kan vi finde nye formater? Hvilke fora har vi, hvor vi kan bringe strategien med ind? Hvor skal vi lægge ambitionsniveauet? Og hvordan bruger vi de input, der kommer? Vi vil meget gerne have udefra-ind perspektiverne mere ind til at belyse de strategiske udfordringer.

Vi har et godt samarbejde med boligafdelinger, foreninger og virksomheder. I driften er vi gode til partnerskaber. Fx Gladsaxe Erhvervsby, idrætsforeningerne og samarbejde om social balance med en række af vores boligforeninger.

Samtalen om samfundskontrakten er spændende at tage med de eksterne samarbejdspartnere og kan bidrage med nye og flere perspektiver. Vi kan som kommune med fordel blive bedre til at sige: ”Vi fikser ikke det hele”. Og i stedet invitere til dialog om fælles løsninger fx om at tage et større socialt ansvar for gode sommerferietilbud i nogle af vores udsatte boligområder.

Hvordan leder du strategirealisering?

Jeg skubber til organisationen med fornemmelse for, hvor folk er.

Vi har formuleret 5 ambitioner for vores organisation:

  • Vi vil være en psykologisk tryg organisation
  • Vi vil være en driftsstærk og lærende organisation
  • Vi vil styrke det tværgående samarbejde
  • Vi vil samskabe med borgere, virksomheder og andre aktører 
  • Vi vil have et tættere samspil med politikerne

Disse fem ambitioner skal geare vores organisation til at kunne levere på nuværende og kommende strategier. Ambitionerne siger noget om, hvad vi skal kunne som organisation. Og det er også det løfte, vi giver hinanden i ledelsen og fra ledelse til medarbejdere. Disse fem ambitioner skal vi kunne holde hinanden op på.

I forhold til arbejdet med den nye Gladsaxestrategi har vi forsøgt at starte den strategiske samtale om indholdet i den nye strategi op tidligere og bredere. Vi inviterer til drøftelser på seminarer, hvor lederne i organisationen inviteres ind til at give deres input til eksisterende målsætninger i strategien og idéer til nye. Disse input tages med til politikerne, og de drøfter og forholder sig til det. Det gør vi, fordi vi tror på, at strategirealisering starter allerede i samtalen om indholdet i en ny strategi, og ikke først når den nye strategi skal implementeres.

Strategirealisering er forandring, og det kræver, at vi har gode samtaler i hele organisationen og med omverdenen om strategien. Gode samtaler frisætter og forpligter.

Når alle perspektiver kommer på banen, så er der større sandsynlighed for, at folk også ændrer adfærd. Alle skal være klar til at bevæge sig lidt og læne sig ind mod hinanden. Vi har konkret arbejdet med at løfte kompetencen til at gå ind i samtaler.

Vi vil også gerne have frontmedarbejderne endnu mere med i strategirealiseringen. Vi har ikke presset strategien hårdt ud. Vi har ladet 1000 blomster blomstre. Men vi oplever, at rigtig mange af vores medarbejder griber strategiens målsætninger meget proaktivt.

I realiseringen er opfølgning vigtig. Vi bruger fortsat tal og data, men vi lægger stadig større vægt på også at give plads til den gode historie. Vi bruger de gode historier til at tale om, hvad der bringer os i den rigtige retning gennem eksempler på, hvordan svære udfordringer er blevet håndteret og løst lokalt.

Gladsaxe strategien fra 2022-2026 har fokus på:

  • Et godt sted at bo og leve
  • Børn og unge former fremtiden
  • Bæredygtig erhvervsby med stærke partnerskabet og jobvækst
  • Lige muligheder for et godt liv
  • Styrket klimaindsats
  • Sundhed og trivsel for alle

Se Gladsaxestrategien her

Top Executive Interviews

See more top executive interviews

Orkla Danmark, Carsten Hänel
Strategy work involves making tough decisions—making choices and trade-offs regarding what to prioritize. Next, you must ensure that the necessary resources and support are put behind what you choose to focus on.
City of Copenhagen , Per Bennetsen
The hard thing in strategy work is to keep the focus on it being easily accessible, easily understandable, and not too much.
Rudersdal Kommune, Birgitte Lundgren
Vi arbejder som organisation hele tiden med det stærke borgerblik, et udefra og ind-blik, hvor alle medarbejdere og ledere hver dag skaber løsninger, der giver værdi for borgerne, for virksomhederne og det samfund, vi er en del af.