Toplederinterview

Kim Saaby Hedegaard

CEO, Power-to-X, Topsoe
”Jeg skal oversætte strategien til noget, der giver mening for alle”

Topsoe har overskriften "To be recognized as the global leader in carbon emission reduction technologies".


Strategi i Topsoe

Topsoes vision har overskriften: ”To be recognized as the global leader in carbon emission reduction technologies by 2024”. I efteråret 2020 begyndte arbejdet med realiseringen af strategien, hvor der er opstillet en række ambitiøse målsætninger, som kræver både reduktion i omkostningerne og radikal innovation af produkter og processer.

Hvad er den største udfordring i jeres strategirealisering?

Det kræver et kæmpe oversættelsesarbejde. Vi i topledelsen har brugt tre måneder på at formulere strategien og synes selv, at den står lysende klart, men det kræver tid for folk at tage den til sig og få samme passion og forståelse som os. Det er drøjt at realisere og kræver repetition, systematik, struktur og disciplin. Men faktisk bliver vores kommunikation modtaget ret positivt.

Hvad er strategirealisering for dig?

At jeg kan træde tre skridt tilbage fra den daglige drift, løfte blikket og kigge mod en længere tidshorisont. I strategiarbejdet skal man være i stand til at koble sig af det, der kan lade sig gøre lige nu, og turde tænke de større tanker, men en strategi skal også, ud over at have en klar ambition og en veldefineret tidshorisont, kunne tale til passionen og hjertet. Vi fortæller, hvor vi skal hen og hvorfor, men vores folk er de bedste til at definere, hvordan vi kommer derhen.

Toplederinterviews

Se flere toplederinterviews

Orkla Danmark, Carsten Hänel
Strategiarbejde handler om at træffe nogle hårde beslutninger – træffe valg og fravalg i forhold til det man ønsker at prioritere. Dernæst skal man sikre, at de nødvendige ressourcer og midler sættes bag det, man vælger at fokusere på.
Københavns Kommune, Per Bennetsen
Det svære i strategiarbejde er at holde fokus på, at det er let tilgængeligt, let forståeligt og ikke for meget.
Rudersdal Kommune, Birgitte Lundgren
Vi arbejder som organisation hele tiden med det stærke borgerblik, et udefra og ind-blik, hvor alle medarbejdere og ledere hver dag skaber løsninger, der giver værdi for borgerne, for virksomhederne og det samfund, vi er en del af.