Eik Møller
Strategier skal hjælpe os med at implementere ad den klogeste vej i en foranderlig virkelighed

Hvad er strategiarbejde for dig?
Det virker som om, at forståelsen af hvad strategi er, er ved at forandre sig med en mere inkluderende forståelse af strategiens betydning. Der er åbenhed for, at man godt kan justere på den, at man godt kan gå et skridt tilbage, og nogle gange kan hoppe et meget stort hop fremad.
Strategier skal hjælpe os med at finde vej i de rammevilkår, vi har som kommune. Det kræver, at de både er langsigtede, så vi holder fokus på de svære ting over tid, samtidig med at vi også laver prøvehandlinger, der giver os nye løsninger på kort sigt.
Strategi bliver meget afgørende i Odense Kommune. Vi vil gerne være i samspil med hele Fyn og drive udviklingen bl.a. med erhvervsudvikling og nye arbejdspladser. I den forbindelse betyder vores strategier meget for den samlede udvikling på Fyn.
Hvad er den største udfordring i jeres strategiarbejde?
Vi har, som andre kommuner, også alt for mange politikker og strategier – der er 89 politikker og strategier, og det kan være svært at have et fælles overblik.
Det er en del af mellemformstyreformen, at de enkelte udvalg laver politikker. Det er derfor ekstra centralt, at vi sørger for, at der er sammenhæng på tværs, så vi sikrer et samspil på tværs af politiske udvalg og hele organisationen. Det gør vi eksempelvis med vores bystrategi, som aktivt italesætter, at vi kun kan lykkes, når vi gør det sammen. Vores næste skridt er at få et samlet visuelt overblik over politikkerne og binde politikker og strategier sammen. Det skal være lettere at styre efter dem, og på sigt at skære i antallet af politikker og strategier.
De udfordringer, vi har i Odense Kommune, og i de fleste andre kommuner, kan ikke løses med et quick fix. Der er mange vilde problemer, som det tager år at få hånd om. Derfor er der også behov for, at vi tilgår dem med et andet syn på effekt.
Vi skal se, om vi måler på det rette, eller om der er nogle effektmål, vi skal skære fra, så vi fokuserer på at opnå det, der reelt har værdi for borgerne.
Derfor arbejder vi med at udvikle en mere simpel effektmodel.
Hvordan leder du jeres strategirealisering?
Jeg fokuserer på implementering, implementering og implementering. For mig handler det om, at vi implementerer det, som politikerne beslutter. Politik og løsning skal hænge sammen, så jeg understøtter, at det politikerne siger til borgere og i medierne ad ‘kommunens fordør’, også er det, som vi som samlet organisation arbejder efter at indfri ved ‘kommunens bagdør’. Det er med det sigte, at jeg gør, hvad jeg kan for at understøtte, at der arbejdes på tværs af kommunen med fælles prioritering. Det er nødvendigt, hvis vi skal tage fat om nogle af de væsentlige lokale samfundsproblemer, vi står med. Der kan strategiværktøjer hjælpe os med at identificere problemerne og finde nye veje til at løse dem.
Endelig ser jeg mig selv som en samtalestarter – af strategiske samtaler.
Det kræver, at jeg er en lille smule etnograf i min egen organisation. Det kræver en nysgerrighed fra min side at forstå, hvad der driver forskellige dagsordener, og der kan nøglen ligge til at forene dem.
Foruden mig selv, sætter jeg fokus på, at vi i hele organisationen er nysgerrige på os selv og altid ser perspektivet ud fra borgerens behov. Nogle gange er der behov for at være optaget af sit indre liv som organisation. F.eks. ved at være en lærende organisation, hvor vi som ledere tør at tage risici og løbende kunne invitere til afprøvninger og kunne tage fejl. Når vi udfordrer vores egne logikker, bliver vi også bedre til at understøtte gode liv for borgerne i Odense Kommune.
Strategi i Odense Kommune
I Odense Kommune er de udviklede politikker de overordnede styringsdokumenter. Under nogle af de tværgående politikker eller politikkerne for de enkelte udvalg, er der udviklet strategier. En strategi kan godt dække to eller flere forvaltninger. Strategiernes funktion er at ”oversætte” og operationalisere ambitionerne i kommunens politikker. Det strategiske arbejde understøttes af tre principper for kommunikation: Autenticitet, dialog og handling: ”Vi er autentiske”, "Vi går i dialog" og "Vi sætter handling bag ordene".
Se flere toplederinterviews


