Tjen millioner på jeres fejltagelser
Hvem kender efterhånden ikke de mange eksempler fra ledelseslitteraturen på, hvordan en konstruktiv fejlkultur fører til innovation og udvikling af banebrydende forretningssuccesser? En af de mest klassiske er nok opfindelsen af Post-It notes, som dybest set bygger på en fejlslagen udvikling af lim. Ind i mellem støder jeg på lignende fortællinger fra virksomhedernes dagligdag i Danmark. Det er inspirerende og tankevækkende hver gang. Jeg ser et mønster i fortællingerne, som jeg vil forsøge at illustrere med et konkret eksempel. Måske kan det inspirere dig, til at bidrage til at skabe forudsætningerne for lignende successer i din organisation.
Fejl skabte hovedproduktet
For få uger siden sad jeg til et møde hos en højt specialiseret virksomhed, som udvikler og producerer avanceret måleudstyr. Under en dialog om virksomhedens historie og udvikling udbryder deres COO pludselig: ”Vores hovedprodukt blev faktisk udviklet på baggrund af en fejltagelse”. På mit spørgsmål om, hvad der gjorde at det var muligt, svarede han, at ”vi tillod os selv at give det en chance”. Den satsning har virksomheden tjent millioner på. Og de har haft stabil vækst i et svært marked.
Dilemmaet de fleste kender
Efter mødet har jeg tænk en del over den fortælling, fordi den indeholder en del af svaret på et af de dilemmaer, som vi som konsulenter hører kunderne tale meget om for tiden. Dilemmaet består i at i mange virksomheder hører vi, at man taler om at fejl er godt. Men når det kommer til stykket, tør de færreste indrømme at fejl er sket, og det bliver rettet eller pakket væk så hurtigt som muligt. Kulturen mange steder er præget af frygt for at lave fejl, hvilket går ud over risikovilligheden og opfindsomheden. Skæve idéer præsenteres måske ikke engang af frygt for andres hårde dom. Og når fejl sker, bliver der travlt ved håndvasken. Fejl bliver ikke brugt som en mulighed for læring og innovation.
Det er et spørgsmål om mindset
Nøglen er i kundens kommentar om, at de tillod sig selv at give det en chance. Det er et mindset præget af nysgerrighed, uærbødighed, ambition, og ikke mindst mod. For at skabe det mindset i en organisation, skal det gennemsyre al kommunikation og ikke mindst de signaler og handlinger, som kommer fra toppen af organisationen. Det handler i bund og grund om, at du som leder er med til at skabe en konstruktiv fejlkultur. Du må være rollemodel og åbent erkende, at du også kan lave fejl og tage fejl. Du må udvise agilitet ved at være klar til at se med friske øjne på kendte problemstillinger. Du må sætte dig selv på spil ved at tage medansvar, når tingene ikke kører som smurt. Det vil inspirere folk omkring dig til at gøre det samme. Så kan det være at i giver det næste skæve skud en chance for at blive dén idé, som skaber den innovation, der giver jeg et forspring.
Hvordan er din tilgang til fejl?
Lagde du i øvrigt mærke til stavefejlen i overskriften? Hvad fik den dig til at tænke? Dømte du det hurtigt som sjusk eller inkompetence? Eller trak du på smilebåndet og læste nysgerrigt videre? Hvordan er egentlig din personlige tilgang til fejltagelser?
Flere artikler
Vi skriver artikler der kan hjælpe topledelser, bestyrelser, medarbejdere, borgere og erhvervsaktører med at lykkedes bedre - både sammen og hver for sig.
Få seneste nyt om strategirealisering
Vil du gerne følge med i de seneste trends og udviklinger indenfor strategirealisering, så er vores LinkedIn-side det rette sted for dig.
Besøg os på LinkedIn