Esbjerg Kommune
Realisering af Vision 2025
Kommunen har i tæt samspil mellem unge, byrådspolitikere, ledere, medarbejdere, familie- og foreningsrepræsentanter udviklet idéer og prøvehandlinger til at skabe liv, energi og bæredygtighed.
UDFORDRING
Esbjerg Kommune mister indbyggere og har brug for at styrke bosætningen og brandingen, blandt andet ved at fastholde unge, der uddanner sig i kommunen. Esbjerg Kommune har i realiseringen af sin Vision 2025 ønsket at aktivere hele den kommunale organisation og borgere, erhvervsliv og foreninger.
LØSNING
Kommunen har i tæt samspil mellem unge, byrådspolitikere, ledere, medarbejdere, familie- og foreningsrepræsentanter udviklet idéer til at skabe liv, energi og bæredygtighed. Fire prøvehandlinger blev udvalgt til at blive testet i lille skala. Prøvehandlingernes omdrejningspunkt har været at styrke kultur- og byliv med afsæt i idéer og initiativer fra unge. Eksempelvis er bibliotekets bogbus blevet omdannet til en kulturbus, der kører rundt i hele kommunen med unge som værter for kultur- og aktivitetsdialogen med andre unge. De unges idéer bliver fulgt til dørs med økonomisk og organisatorisk støtte til gennemførsel.
RESULTAT
Kommunen arbejder med at skabe flere dynamiske ungemiljøer, hvor de unge får plads og opbakning til kulturelle aktiviteter og sociale events. Udover kulturbussen arbejdes der med en: “Ta’ del i byen stafet”, hvor kultur- og uddannelsesinstitutioner sammen med unge skaber nye typer af events og sjove konkurrencer mellem uddannelsesinstitutionerne. Samtidig arbejder unge med at omdanne en central gågade i Esbjerg til et grønt strøg præget af bæredygtigt byliv, fx via genbrug og grønne oaser. Brandingen styrkes ved, at mange unge mobiliseres til at være en del af et lokalt mini-influencers netværk, der deler hverdagens oplevelser og aktiviteter på de sociale medier, så flere inviteres ind til at deltage i det styrkede by- og kulturliv.