Novo Nordisk
Lead time blev reduceret fra 10 til 3 uger
I Novo Nordisk Diabetes Finished Products, Manufacturing Development (ManDev), var opgaven at støtte de globale fabrikker i at effektivisere og skabe nye produktløsninger.
UDFORDRING
I Novo Nordisk Diabetes Finished Products, Manufacturing Development (ManDev), var opgaven at støtte de globale fabrikker i at effektivisere og skabe nye produktløsninger. Organisationen havde behov for et fornyet og samlet strategisk fokus, der kunne medvirke til at mobilisere de ca. 500 medarbejdere og ledere i samarbejde med interne kunder og nøgleinteressenter.
LØSNING
I et indledende og intensivt arbejde definerede ledelsen et overordnet fokus, som blev fulgt op af interviews med nøglekunder og interessenter. På baggrund af indsigterne herfra satte organisationen gang i en række højt prioriterede tværgående strategiske initiativer, og allokerede tværgående teams til at realisere dem. For at skabe ny viden, nye vinkler, ejerskab og resultater definerede 40 mellemledere i samarbejde med deres teams og afdelinger yderligere 40 lokale initiativer, der alle var koblet til den overordnede strategi. Disse initiativer blev realiseret på 100 dages action tracks.
RESULTAT
Strategiske initiativer, der før tog lang tid at realisere, kunne nu realiseres langt hurtigere via en samlet og strategisk fokuseret mobilisering. Et konkret eksempel er en reduceret lead time i kvalitetskontrollen fra 10 til 3 uger. Her blev en gruppe på tværs af områderne sat sammen om den klart definerede opgave. Gruppens deltagere gav efter forløbet udtryk for, at de havde løst opgaven med et meget bedre resultat, end de i udgangspunktet troede ville være muligt.