Greve Gymnasium
En dannelsesstrategi omsat til virkelighed
Gymnasiernes opgave er under forandring. Bæredygtighed i bred forstand er blevet et omdrejningspunkt for dannelsesopgaven omkring både mental sundhed og klima. På Greve Gymnasium mærkede man behovet for at øge fokus på den grønne omstilling.
Vi har været ovenud glade for samarbejdet og oplever at have fået en strategi, som giver både mening og retning og som har opbakning og medejerskab i organisationen.
Mette Trangbæk, Rektor, Greve Gymnasium
UDFORDRING
Gymnasiernes opgave er under forandring. Bæredygtighed i bred forstand er blevet et omdrejningspunkt for dannelsesopgaven omkring både mentalsundhed og klima. På Greve Gymnasium mærkede man behovet for at øge fokus på den grønne omstilling, med gymnasiets egne udledninger og at få verdensmålene ind i flere fag. Samtidigt oplevede man nye generationers ønsker til moderne undervisningsformer og en åbenhed for samarbejde med det omkringliggendesamfund.
LØSNING
Greve Gymnasium tog fat i den nye dannelsesopgave i udviklingen af deres nye femårige strategi sammen med bestyrelse, ledelse, lærere, elever og eksterne aktører. Strategiens tre nøgleord blev styrende mantra for gymnasiet; Viden– Lyst – Mod.
Derefter blev der sat otte teams af lærere, elever og ledere, til at arbejde med udvalgte indsatser i strategien hen over et skolehalvår. Tilgangen var udforskende og nytænkende og skubbede alle teams til at prøve noget nyt af, der omsatte strategiens ambitioner.
RESULTAT
Strategien har sat fælles retning for gymnasiet, samtidigt med at den har styrket gymnasiets fokus på samskabende udvikling. Det er nu en fast del af årshjulet at arbejde konkret og afprøvende med udvalgte strategiske områder, hvor både ledelse, lærere og elever er med. Det har styrket brugen af gymnasiets strategiske organ ’Strategiske Forum’ og rollefordelingen i gymnasiets ledelse. Særligt det at eleverne var med i alle elementer i strategiprocessen, har skabt energi og handlekraft. Strategiarbejdet er dermed blevet en anledning til øget elevengagement og samtidig at række ud mod lokalsamfundet og invitere dem ind i udviklingen. Af igangsatte initiativer kan fremhæves en årlig verdensmålsdag, et nyt introforløb om medborgerskab og fokus på læringsformer og partnerskaber i undervisningen.