Esbjerg Kommune

Realisering af Vision 2025

Kommunen har i tæt samspil mellem unge, byrådspolitikere, ledere, medarbejdere, familie- og foreningsrepræsentanter udviklet idéer og prøvehandlinger til at skabe liv, energi og bæredygtighed.

Kunde
Esbjerg Kommune
Kundekontakt
Rikke Vestergaard, Kommunaldirektør
Fokus
Strategirealisering

UDFORDRING

Esbjerg Kommune mister indbyggere og har brug for at styrke bosætningen og brandingen, blandt andet ved at fastholde unge, der uddanner sig i kommunen. Esbjerg Kommune har i realiseringen af sin Vision 2025 ønsket at aktivere hele den kommunale organisation og borgere, erhvervsliv og foreninger.

LØSNING

Kommunen har i tæt samspil mellem unge, byrådspolitikere, ledere, medarbejdere, familie- og foreningsrepræsentanter udviklet idéer til at skabe liv, energi og bæredygtighed. Fire prøvehandlinger blev udvalgt til at blive testet i lille skala. Prøvehandlingernes omdrejningspunkt har været at styrke kultur- og byliv med afsæt i idéer og initiativer fra unge. Eksempelvis er bibliotekets bogbus blevet omdannet til en kulturbus, der kører rundt i hele kommunen med unge som værter for kultur- og aktivitetsdialogen med andre unge. De unges idéer bliver fulgt til dørs med økonomisk og organisatorisk støtte til gennemførsel.

RESULTAT

Kommunen arbejder med at skabe flere dynamiske ungemiljøer, hvor de unge får plads og opbakning til kulturelle aktiviteter og sociale events. Udover kulturbussen arbejdes der med en: “Ta’ del i byen stafet”, hvor kultur- og uddannelsesinstitutioner sammen med unge skaber nye typer af events og sjove konkurrencer mellem uddannelsesinstitutionerne. Samtidig arbejder unge med at omdanne en central gågade i Esbjerg til et grønt strøg præget af bæredygtigt byliv, fx via genbrug og grønne oaser. Brandingen styrkes ved, at mange unge mobiliseres til at være en del af et lokalt mini-influencers netværk, der deler hverdagens oplevelser og aktiviteter på de sociale medier, så flere inviteres ind til at deltage i det styrkede by- og kulturliv.

Skal vi ta' en snak?

Kontakt vores konsulent

Cases

Se flere cases

Bedre ungeinddragelse i den kommunale ungeindsats gennem bedre datadeling med de unge
De kommunale ungeindsatser (KUI) står over for udfordringen med at forstå de unges digitale behov og ønsker, mens de arbejder på at hjælpe dem med at finde job eller uddannelse.
Wonderful Copenhagen: Hvad skal turismen udvikle sig hen imod i 2030?
Efter genopretningen af turismeerhvervet post-corona, arbejder Wonderful Copenhagen på at udvikle en ny vision og strategi for turismen i 2030, med fokus på at skabe bredere værdi for både borgere og samfundet.
En dannelsesstrategi omsat til virkelighed på Greve Gymnasium
Gymnasiernes opgave er under forandring. Bæredygtighed i bred forstand er blevet et omdrejningspunkt for dannelsesopgaven omkring både mental sundhed og klima. På Greve Gymnasium mærkede man behovet for at øge fokus på den grønne omstilling.