On-going case: Mere bæredygtig Smukfest 2020-04-06T10:53:22+02:00

Project Description

Mere bæredygtig Smukfest Proaktiv politikudvikling i Landbrugsstyrelsen_ Case Case Slide

On-going case: Strategirealisering

Grønt ungt lyspunkt – midt i en coronatid

Bekymringerne er mange i corona-tiden – og med rette. På ét område ser vi dog store lyspunkter midt i det hele, når vi de sidste par uger har arbejdet på at finde nye veje til mere bæredygtighed på Smukfest i Skanderborg.

40 engagerede unge fra bl.a. VIA University College og forskellige gymnasier har været samlet på to vellykkede digitale og dynamiske workshop. De 40 unge har sat sig for at være med til at forandre andre unges affaldsadfærd på Smukfest. Målet er at nedbringe mængden af efterladt campingudstyr, der er en stor miljø– og klimasynder, og samtidig arbejde med at adfærdsændre den vante ‘brug-og-smid-væk’-festivalkultur på ungdomsområdet KærligHeden.

Få hele historien

Udgangspunktet

Miljøbevidsthed – også på festival

Smukfest har fokus på bæredygtighed og ønsker fremadrettet, at bæredygtighed bliver en del af Smuk-DNA. Mange gode initiativer er allerede i gang, men på affalds- og genbrugsområdet er der behov for en øget indsats.

Festivalen har en målsætning om, at alle gæster i i 2029 rydder op efter sig selv og tager deres campingudstyr med hjem. Det er med udgangspunkt i den målsætning, at dette projekt sætter ind allerede i 2020 for at præge festivaldeltagernes adfærd.

De unge går i dag foran i klimakampen i samfundet, men deres handlinger i praksis på festivalen spiller ikke sammen med idealerne. Derfor tog Resonans på baggrund af oplevelser på Smukfest 2019 initiativ til samskabelse med de unge og de fire partnere bag projektet VIA, Renosyd, Skanderborg Kommune og selvfølgelig Smukfest.

Målet

Målet med projektet er:

  • At skabe bevidsthed om bæredygtighed og klimabelastning gennem konkrete initiativer
  • At mobilisere de unge selv i både holdnings- og adfærdsændring som festivalgæster
  • At flytte den offentlige holding fra, at det er cool at svine til, at det er cool at rydde op

Sådan gør vi

Af unge for unge

De unge har alle været på antropologisk opdagelse ved åbent og fordomsfrit at interviewe andre unge om deres affaldsadfærd og festivalidentitet. Fx har de indsamlet citater som: ”Der er sygt meget skrald, man kan ikke overskue mængden af affald” og”Det ligner en krigszone, når vi er færdige.”

En central indsigt er, at de unge festivaldeltagere ikke oplever det som deres ansvar at rydde op: ”Det har jeg betalt for, at andre gør.” Den ellers kollektive festivalkultur står i kontrast til en individuelle kundekultur, når det kommer til oprydning. Der er også stor forskel på, hvor ung festivalgæsten er (under eller over 20) i forhold graden af miljøbevidsthed – og måske handler anti-oprydningen også om frihed fra forældre og andre autoriteter.

Resultatet

Opdateres…

Vi glæder os til at samle op på de mange indsigter med konkret ide- og konceptudvikling på workshop i juni. Ideer og koncepter, der skal udføres i praksis på festivalen i august.

Skal din virksomhed være den næste case?

Don’t be a stranger – kom i kontakt her